Welcome to Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu Welcome to Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu

Welcome to Beijing

Door: nowell

Blijf op de hoogte en volg Nowell

13 Juli 2011 | China, Beijing

Hey allemaal!!

Hier ben ik dan met een update vanuit Beijing :D
Weer: 34 graden en heel benauwd door alle smog die hier hangt

Na alle inpak stress (volgens mij heb ik toch teveel kleren mee; backpack woog zo'n 15 kilo :P) was het zaterdagavond dan eindelijk zover, we gingen naar China!! Als ik op vakantie ga, is er altijd wel iets en zo was het nu dan ook niet anders. Ik kwam er namelijk op Schiphol achter dat ik mijn fototoestel niet bij me had. Gelukkig was daar Laura met haar motor, die mijn fototoestel wel even wilde komen brengen vanuit Zeist! Ik heb zaterdag al vaak gezegd, maar ik ga het toch nog eens zeggen: Laura je bent een held!! Ik weet niet wat ik zonder fototoestel had moeten beginnen (aan de andere kant was het wel een goed excuus om een nieuwe camera te kopen:P). Ik zal mijn belofte waarmaken en met een uitgebreide fotoreportage thuiskomen.
Na dit stressvolle begin konden we inchecken om te vliegen met de (beruchte) vliegmaatschappij Aeroflot. Het bleek gelukkig allemaal mee te vallen (misschien toch wat minder Air Crash Investigation kijken) en de reis naar Moskou verliep rustig. Eenmaal aangekomen in Moskou, mochten we daar zo'n 8 uur wachten op het vliegtuig naar Beijing. Geen probleem dachten we. We hadden namelijk een groot vliegveld met op z'n minst een Mc Donalds verwacht.. Nou mooi niet dus:( Het vliegveld was klein en benauwd en na een half uur het vliegveld heen en weer te zijn gelopen, zijn we uiteindelijk maar op een paar banken in een vaag etentje gaan liggen. Om 8 uur moesten we hier helaas al weg, jeeej nog 5 uur te gaan. We waren compleet gebroken toen we uiteindelijk het vliegtuig ingingen. Gelukkig zaten deze stoelen (itt die op het vliegveld) wel lekker en ik heb dan ook het grootste gedeelte van de vlucht geslapen.
Om 01.00 uur kwamen we aan in Beijing op het vliegveld, waarna we met de taxi naar ons hostel gegaan zijn. De eerste taxichauffeur die we aanspraken, had geen zin en deed dan ook net alsof hij niet wist waar ons hostel was. Gelukkig konden we met een andere taxi mee, waarvan de chauffeur ons vrolijk begroette met 'Welcome to Beijing'. Dit was ook zo'n beetje al het Engels dat hij sprak. We zijn er al snel achter gekomen dat Chinezen een aantal Engelse woorden goed onder de knie hebben, namelijk Money, 1 dollar, Low price, Look here, Hello en Ladies :P
Zondag zijn we een beetje door Beijing gaan lopen om te kijken wat er allemaal in de buurt zat. Toen hebben we maar meteen een tour gedaan met zo'n mannetje dat ons door Hutong rondfietste. Daarna zijn we een supermarkt gaan zoeken en kwamen we uiteindelijk in een groot shoppingcentre uit met op de bovenste verdieping een gamehall. Hier was het heerlijk koel en hebben we besloten een tijdje te blijven. Alle Chinezen die er waren, vonden ons erg grappig, maar wij hebben ons wel vermaakt. We hebben zelfs allebei nog een knuffel gewonnen met zo'n grijpspelletje:P

Gisteren hebben we bij ons hostel een fiets gehuurd en zijn door Beijing gaan fietsen. Al snel kwamen we erachter dat hier geen verkeersregels bestaan. Iedereen rijdt zoals hij/zij dat zelf wil. Bussen en vrachtwagens rijden net zo hard en roekeloos als personenauto's en stoppen voor zebrapaden doen ze niet. Knipperen is ook overschat en als ze vinden dat jij ze hindert, toeteren ze gewoon heel hard. Voetgangers gaan ook niet voor je aan de kant als je fietst, je moet gewoon heel hard en lang bellen zodat ze weten dat je eraan komt en dan kun je gaan zigzaggen door de mensenmassa. Aan het eind van de dag waren we hier best goed in geworden en hadden we enig idee hoe het werkt. Je rijdt wel aan de rechterkant van de weg, maar wel op de linkerweghelft en inhalen doe je dus rechts. Die dag zijn we een aantal bekende dingen gaan bekijken, maar het bleek dat wij meer een touristische attractie waren :P Overal op straat worden we aangestaard en nemen mensen foto's van ons. En dat doen ze niet subtiel, maar ze volgen je gewoon met hun camera en opeens 'flits' en daar sta je weer op de foto. Er kwamen ook mensen gewoon naar ons toe om te vragen of we met hen of hun kinderen op de foto wilde. Het is gewoon te bizar voor woorden, maar wel goed voor je ego ;)

We waren van plan om die avond enigszins op tijd naar bed te gaan, omdat we vandaag naar de Chinese muur zouden gaan. Helaas waren de kamergenoten een beetje luidruchtig (snurken, dingen laten vallen, spelletjes spelen met het geluid aan) dus uiteindelijk hebben we maar 5 uurtjes geslapen. Dus erg uitgerust zijn we niet op pad gegaan. We vertrokken om half 9 met een busje naar de muur. Toen we daar aankwamen, bleek dat we zo'n 30-40 min. moesten lopen om uberhaupt bij de muur te komen. Helaas was dit met de trap supersteil omhoog!! Maar met zo'n goede conditie als de onze was dit piece of cake *kuchkuch*. Daarbij was het extreem benauwd vandaag en dat hielp absoluut niet mee. En we vonden het ook nog eens nodig om op de splitsing de steile trap te nemen ipv de touristische route. Compleet doorweekt van het zweet kwamen we dan eindelijk boven op de muur aan en het was het zeker waard :D Door alle smog kon je niet zo ver kijken, maar toch was het uitzicht mooi. Na een uur rondgelopen te hebben op de muur zijn we weer naar beneden gegaan, Kim met de trap en ik met de rodelbaan! Dat was echt super grappig en zeker een aanrader :)

Morgen vertrekken we naar Ji'nan, waarschijnlijk met de trein en vanuit daar gaan we naar de kust, even een beetje bijkomen aan de zee.

Met eten heb ik gelukkig nog geen problemen gehad, vegetarisch eten is er genoeg en het is allemaal even lekker! Ik ben benieuwd hoe het in andere plaatsen gaat.
Met de taal en de mensen evenmin problemen, met handen en voeten en plaatjes menu's kom je een heel eind ;)

Dit was het dan voor vandaag, want we moeten nog gaan eten wat dingen voor morgen regelen! Geen idee waarneer de volgende update is, waarschijnlijk volgende week ergens:)

Btw hoe is het in Nederland? Beetje goed weer enzo?

Groetjes uit China !!
x nowell

p.s. voor diegene die weten waar het over gaat, mijn brandwond is helemaal dicht en begint nu te vervellen; ziet er goed uit en nog geen littekenvorming :D

• 13 Juli 2011 - 12:33

Laura:

Fijn dat je t nu al zo naar je zin hebt in China! Hoop dat de andere nachten je kamergenoten beetje stil kunnen zijn, en anders oordoppen in? Hier is t prutweer... Regen regen en regen, oh en als t niet regent, ja nee dat doet t nooit... Enne, maak foto's!!

Liefs, Laura

• 13 Juli 2011 - 12:41

Niek:

Ja Nowell, wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten. Maar ben blij dat mijn goede zorgen nu positief uitpakken.
    Veel plezier en veel mooie plaatjes, Pap

• 13 Juli 2011 - 13:48

Riet:

Hi Lellie,
    Ik dacht al, is die Nowell nu wel in China of niet. Gelukkig zijn jullie in het spleetogenland aangekomen en zo te lezen hebben jullie het naar de zin. En die vakantiestress, och dat hoort erbij en houdt het spannend. Nu je het fototoestel toch nog gekregen hebt, verwacht ik wel dat dit overuren gaat maken.
    Vandaag is het weer zoals gewoonlijk PRACHTIG, raad eens ............ het regent en het is nog steeds vreselijk benauwd hier in t zuiden!
    Have fun, knufs, xx

• 13 Juli 2011 - 13:59

P-chinees 13juli:

Hi meissie. Het zal ook niet waar zijn. Nowell iets vergeten! NOOIT!
    Ben blij dat er mensen zijn die hard kunnen brommen. Een nieuw toestel was natuurlijk ook niet verkeerd. Maar dit is spannender. Komt ze op tijd of niet.
    En blijven smeren dan komt het wel goed.
    Een tip voor luidruchtige slaapgenoten: een waterpistool(tje) doet wonderen. Kun je vragen als ze jullie weer eens op de foto willen zetten. Ha, ha. xx

• 13 Juli 2011 - 17:40

Moeder Van Kim:

Hey Nowell,
    Fijn dat het goed is gekomen met je camera (of niet?) Blijven ook jouw verhalen volgen, al is het alleen maar om te kijken of ze overeen komen met die van Kim,ha,ha. Veeeeel plezier en let goed op elkaar!!!

• 13 Juli 2011 - 17:58

Mam:

Ha mup, leuk om wat van je te lezen iedere dag ben ik al verschillende keren gaan kijken op de computer maar nog steeds niks. Met het fototoestel dat is een mop vergeet je het belangrijkste want wat moet je zonder foto's. Vind het fijn dat het goed bevalt ik vind het nog steeds spannend dat je zo ver weg bent. Het weer is hier nu "klote" maar 15/17 gr. Ben blij dat de brandwond goed geneest en dat je goed kunt eten. Geniet met jullie 2 en tot het volgende bericht. Knuf xxxxxxx

• 13 Juli 2011 - 18:23

Christle:

Hey Hommiee!!
    Cool Hee,Dit verslag :)
    Super leuk om te weten hoe alles gaat in China..
    Upload gauw foto's van leuke rondlopende chinezen "you never know" en van de sightseeing natuurlijk :P Have fun and enjoy it 2 tha fullest...
    Holler!
    X

• 14 Juli 2011 - 18:36

Maureen:

Ha lieverd! Fijn dat je het naar je zin hebt! Je hebt in ieder geval beter weer dan ons! We hebben wel vast weer! Regen regen of regen! Echt iets voor jouw je fototoestel vergeten! haha! Het is een raar idee dat je zo ver weg bent! Geniet ervan!!!! Veel plezier jullie 2!! Dikke knuffel van tijger en mij xxxxxx

• 15 Juli 2011 - 12:56

Eunice:

leuk je vanuit hier te volgen! wist niet eens dat je dit op de planning had ;)
    iig veel plezier! x van ons 3tjes

• 18 Juli 2011 - 09:13

Martine:

Ha kind, wat heb je al veel gedaan in zo'n korte tijd! logisch dat jullie de behoefte voelen aan het strand te gaan liggen ;) en die sportiviteit heb je natuurlijk van je 'moeders' *kuchkuch* (en dat hoestje vast ook :p) maar ik denk dat je een hele goede tijd uitgekozen hebt om naar china te gaan, want het regent hier nog steeds! hopelijk zijn jullie inmiddels lekker uitgerust! Liefs, Martine

• 21 Juli 2011 - 11:17

Gineke:

Hey chick!! ik ben net terug van vakantie (het was heel chill, op het kleine feitje na dat na de 2e dag al mijn spullen zeik nat waren door een lekkende tent en dat ook de hele vakantie niet meer goed is gekomen door dat kut weer!)
    Maar super gaaf wat jullie al gezien hebben! Ik ben zoo jaloers!
    Geniet lekker verder samen!!
    en ik verheug me op het volgend verslag ;)

xxxx

• 21 Juli 2011 - 13:55

Tamara Renè Tycho& ?:

hey die nowell, wat een reis tijden bha bha zo lang op een vliegveld hangen!!!! gelukkig is alles ok daar en je brandwond bijna genezen ,hier bij ons is het nog niet zo een goed weer je weet wel nederland regen regen en nog eens regen, geniet lekker van jullie reis en ik zal snel weer eens een kijkje nemen op je site ................

gr uit urmond.