Laatste dagen in het vreemde China - Reisverslag uit Beijing, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu Laatste dagen in het vreemde China - Reisverslag uit Beijing, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in het vreemde China

Door: nowell

Blijf op de hoogte en volg Nowell

10 Augustus 2011 | China, Beijing

Hey allemaal :)

Jaja ik weet het, de vorige update was een beetje kort, maar ik beloof dat ik het nu goed zal maken. Laat ik maar weer even bij het begin beginnen..
Ik was gebleven bij Chengdu.
In Chengdu draait natuurlijk alles om panda's, maar daar zouden we de 2e dag pas heengaan, dus moesten we iets bedenken om die andere dag te doen. Nadat we heerlijk uitgeslapen hadden, gingen we ontbijten. Daar hebben we maar eens even in onze Lonely Planets zitten kijken en leek het ons wel een leuk idee om naar 's werelds grootste buddha te gaan (z'n oren zijn maar liefst 7 meter lang!!). Nou prima dat zouden we wel even doen. Toen we eindelijk de bus gevonden hadden die daar heen zou gaan, was het al 2 uur geweest. Och tijd zat dachten we. Alleen de busreis duurde toch iets langer dan we in eerste instantie gedacht hadden, namelijk dik 2 uur! en toen moesten we nog met een lokale bus naar het park waar die buddha instaat. Toen we daar eenmaal aankwamen was het al half 5 en dat terwijl de laatste bus terug naar Chengdu om 7 uur zou vertrekken! Wij dat hele park doorgerend om die buddha te vinden.. moesten we weer super veel trappen op !! Maar goed dat zijn we ondertussen wel gewend, we doen niets anders hier dan trappen lopen :P Toen bleek dus dat we bij z'n hoofd aankwamen en je met een soort van bergpad/trap naar beneden moest om bij z'n voeten te komen. Nou daar was het dus super druk, je kon gewoon niet normaal lopen, je werd gewoon naar voren geduwd. Nou dat hebben we dus maar overgeslagen. Verder dat park maar doorgelopen (waar bijna niemand was, ze waren allemaal bij die buddha) en opeens stonden we buiten.. maar aan de andere kant dan waar we ingegaan waren. Toen heeft zo'n mannetje op een fiets (met motortje) met zo'n karretje erachter, ons maar weer naar de andere kant gebracht. Daar de lokale bus weer naar het busstation gepakt (onderweg nog gestopt om bij de KFC eten te halen en dat hebben we in de bus zitten opeten, ofja eerder vreten:P) en toen waren we zo rond 9 uur weer terug in Chengdu :P Oftewel we deden even een rondje Utrecht-Maastricht-Utrecht in een middag :P
De volgende dag vroeg op, want we gingen naar de panda's :) Nou zoals ik in mijn ultra korte update al vertelde, waren die helemaal geweldig!! Maar ik zal niet teveel meer over panda's vertellen, dat wordt ook zo saai :P Er waren wel echt super schattige panda's van een jaar of 2 en die waren nog super speels. Eentje ging zelfs nog even een show opvoeren :) Echt ik ben helemaal verliefd op die beestjes. Toch maar kijken of ik een panda-stage kan regelen (en dat maakt het knuffelen vast gratis ipv 1000 yuan!!!!!)
Volgende dag: tijd voor de busreis naar Xi'an. Die zou zo'n 11 uur duren, dus best te doen. En de busreis zelf viel wel mee, de chauffeur reed prima en er was een goed werkende airco. Alleen ik had een kapotte stoel. Dat ding kon alleen maar achterover liggen, dus rechtop zitten kon ik wel vergeten. Nou goed, dat was nog wel te doen. Maar.... schuin achter ons zaten 2 (jonge) vrouwen met beide een kind. 1 was nog maar een baby en die had gelukkig een luier om, maar dat andere kind was al wat ouder (1,5 jaar ofzo) en droeg zo'n openkruisbroek!! Nou je raad het al.. eerst scheet dat kind lekker op de grond!! Die moeder pakte gewoon wat zakdoekjes, veegde het op en deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Nou niet dus !!
Het moet niet gekker worden dacht ik nog.. nou wel dus. Op een gegeven moment plaste dat kind gewoon over zijn moeder heen en op de grond.. tot 2x toe!!! Het stonk echt verschrikkelijk! En het ergste was nog dat ze het niet opruimde. Ze veegde gewoon wat met haar voeten over de grond, zodat het alleen maar uitgesmeerd werd. Kim was het helemaal zat en die heeft eens heel kwaad naar ze zitten kijken met haar neus dichtgeknepen :P maar nee hoor dat werkte niet, ze begonnen alleen maar te lachen, alsof ze trots waren op dat kind. Toen begon ze maar in het Nederlands tegen ze te schelden, maar ook dat hielp niet :P Gelukkig zat dat kind niet achter ons, want onze tassen lagen gewoon op de grond!!
We stopten ook ergens om iets te gaan eten. Een of ander vaag schuurtje waar je dan voor 15 yuan kon eten. Nou ik had honger dus ging eten halen en het was ook nog eens super lekker! :) alleen toen moest ik eigenlijk naar de wc. Ik had al zo'n vermoeden dat dat geen slimme zet was, maar ik dacht ga toch even kijken. Nou op slag hoefde ik niet meer! Het was gewoon een grote ruimte die in 2 werd gedeeld door een grote muur (mannen links, vrouwen rechts) en dan zaten er gewoon gaten in de grond die 'afgeschermd' werden door stenen muurtjes die zo ongeveer tot aan je knieeen kwamen!! En het stonk er verschrikkelijk! Nou het was meteen over! Gatver, ik wilde er zo snel mogelijk weg :P
Eenmaal in Xi'an wilden we een taxi regelen om ons naar het hostel te brengen, maar die man begon te lachen en zei: 30 yuan. Ja mooi niet dus. Toen we nog eens goed naar de plattegrond keken, bleek het hostel echt op 20 meter van ons vandaan te zijn :P Leuk hoor, touristen pesten :P
Nou Xi'an dus, de stad van het terracotta leger.. verder is er ook geen zak aan. Bahbah wat een saaie stad :P en we moesten ook weer een dag langer blijven, omdat we weer geen treinkaartje konden krijgen.. grmbl!
De eerste dag regende het! Nou wij maar wat rondgelopen door het centrum om uiteindelijk maar te belanden in de bioscoop .. want Harry Potter 7.2 was eindelijk uit in China!! Daarna liepen we beide met een heel raar gevoel de bios uit, want tja een groot deel van onze jeugd was nu toch echt afgesloten.. :(
Xi'an staat ook bekend om z'n stadsmuren, daar kun je over fietsen of lopen. Het is zo'n 15 km en zou zo'n 4 uur lopen zijn. Dus hadden wij bedacht om het in 2 dagen te doen (zo hadden we weer dagvulling :P). Wij de 2e dag dus naar die muur (het was super warm!), we komen daar boven aan: helemaal niks te zien!! Echt die Chinezen maken overal een touristische attractie van, maar dit was gewoon een muur.. Zover je kon kijken een enorme lange stenen weg, met aan de ene kant 'uitzicht' op de treinrails en aan de andere kant 'uitzicht' op allerlei oude, vieze huisjes. Nou jippie! :P Maar we moesten tot de West Gate lopen, want dat was de eerstvolgende uitgang. Nou echt dat was het saaiste 1,5 ooit. Daarbij was het super warm.. het leek wel een woestijn zonder zand!!
De volgende dag moesten we dus iets anders verzinnen dan de stadsmuren, dus besloten we met de bus het centrum in te gaan en gewoon wat winkels te kijken (je hebt hier van die enorme warenhuizen van 5 tot 7 verdiepingen waar je echt uren kunt rondlopen als je wil :)). Bij de bushalte was het super druk, maar Kim en ik zijn volleerde Chinezen geworden, dus we duwen ons gewoon overal tussen (daarbij zijn we bijna altijd een kop groter dan die Chinezen, dus het gaat best makkelijk :P). Kim stond voor mij en ik stond nog te worstelen met een Chinees die probeerde voor te dringen. Maar links van mij stond een vreemd, vies mannetje en die had zijn arm langs mij naar voren gestoken en ik dacht in eerste instantie dat ie zich er gewoon doorheen wilde duwen. Dus ik duwde hem weg, maar hij duwde niet terug en dat vond ik wel erg vreemd. Dus toen ging ik kijken waar zijn arm eigenlijk heen ging en wat bleek ?! Die ging zo recht Kim dr tas in !!! Dus in een reflex duik ik ook die tas in en trek net op tijd Kim dr portemonnee uit z'n handen en hup het mannetje was meteen verdwenen. Had hem eigenlijk nog een klap willen verkopen, maar helaas hij was er al vandoor. Aangezien we nog steeds in de rij stonden te duwen om de bus in te komen, gaf ik heel snel Kim dr portemonnee aan haarzelf en ze keek me echt heel vreemd aan. Dus ik zei: Iemand probeerde je te zakkenrollen. En toen bedacht ik me opeens dat ik ook een rugzak om had. Dus compleet in de stress greep ik naar m'n rugzak, maar die zat gelukkig nog dicht en alles zat er nog in. Want een gejatte portemonnee is vet kut, maar alles kan vervangen worden en zolang je je paspoort nog hebt, komt het wel goed. Alleen we hebben met z'n 2 maar 1 werkende pinpas, nl die van mij! Die van KIm is geblokkeerd omdat ze mogelijk in Nederland geskimd zou kunnen zijn.. vette bullshit, daar zit je dan in China zonder pinpas. Maar de mijne is nu dus heilig! Gelukkig zat die nog gewoon in m'n tas dus niets aan de hand, maar voortaan toch m'n tas maar voor me hangen! Om van de schrik te bekomen, zijn we toen nog maar een keer naar HP geweest, maar nu in een hele grote bioscoop en de film was in 3D. Tja we moesten toch iets.
Volgende dag was het dan eindelijk zover: het Terracotta leger! Wij hadden er ons op ingesteld dat het vet veel lopen zou zijn van pit naar pit (het zijn er in totaal 3), maar ze bleken gewoon naast elkaar te liggen !! Nou daar hadden we het dus wel in 2 uur gezien :P Het was wel super om te zien al die legermannetjes, in gevechtshouding klaar om aan te vallen. Maar het was toch wel iets anders dan ik me had voorgesteld. Ze stonden gewoon in rijen achter en naast elkaar en zo goed waren ze helemaal niet te zien, de details dan. Gelukkig hadden ze er ook een aantal in van die vitrine kasten gezet, waardoor je ze van dichtbij kon bekijken. Nou dat was het wel van Xi'an :P Niet zo'n boeiende stad dus;p
En toen was ie er: onze laatste treinreis, van Xi'an naar Beijing, 13 uur op een hardseat. Nou als je het ergste verwacht, kan het alleen maar meevallen dacht ik. En qua smerigheid was dat idd ook zo. De wc was schoner dan in die andere slaaptreinen en de grond was ook redelijk schoon. Alleen die stoelen zaten echt kut. Ja gewoon kut :P Ze waren super recht, waardoor je niet lekker onderuitgezakt kon slapen. Ik kon m'n voeten niet goed kwijt en verging van de pijn in m'n rug, want zo zacht zaten die stoelen nou ook weer niet. Daarbij viel het meisje dat rechts van mij zat, steeds in slaap en dan viel ze met haar hoofd keihard op mijn schouder. Nou ik denk dat ze ontzettende hoofdpijn gehad moet hebben, ik had in ieder geval wel pijn aan m'n schouder. Na dus een treinreis van 13 uur, zonder slaap, kwamen we in Beijing aan. En het was natuurlijk weer uitzonderlijk warm. In het hostel konden we nog niet in onze kamer, die moest nog schoongemaakt worden.. Nou dan eerst maar iets eten. Om 12 uur konden we er eindelijk in en zijn we meteen gaan douchen en even een uurtje slapen. Dat doet goed zeg, douchen, slapen en een uurtje rusten! Verder nog wat souvenirs geshopt, want morgen is alweer de laatste dag en dan gaan we naar de Forbidden City. Hopelijk wordt het niet zo warm, zodat het ten minste uit te houden is. En dan is ons avontuur alweer voorbij helaas! Het waren 5 vreemde weken, maar wel echt een super ervaring.
En wat ben ik blij als ik thuis weer op een schone wc kan zitten, m'n eigen douche weer heb en weer in m'n eigen bed kan liggen. Ik verheug me er nu al op.. denk dat ik zaterdag de hele dag ga slapen :P gewoon omdat het kan :P
Nou dit was dan de laatste update uit China, er komt er nog wel een als ik weer thuis ben :)
Groetjes en tot over een paar daagjes !! xx

  • 10 Augustus 2011 - 10:13

    Niek:

    Nou Lellie, als je dan ook weer in het zuiden van het land komt kun je meteen je rug laten doen op dinsdagmiddag. Goed geregeld toch. Doe niet teveel verboden dingen in die rare stad; moet er wel erg interessant zijn volgens Discovery. Goeie reis terug en tot ziens.
    Pap

  • 10 Augustus 2011 - 10:24

    P-chinees 10 Aug:

    Ni hao voor de laatste keer in spleetogenland.
    De volgende stop zal Kak dila zijn, maar ik verwacht daar geen update.

    Alle gekheid op een stokje, ben weer de eerste die jullie verhalen leest.
    Jonge, jonge wat een mazzel met de portemonnee. Ik had jouw gezicht graag gezien met die priemende ogen. Dat mannetje is denk ik wel geschrokken. Goeie reflex, jammer dat je geen rechtse hebt uit kunnen delen. Was ie nog meer van zijn klutje geweest.

    In je eigen bed liggen zal een zaligheid zijn. Dat bed ga je enorm waarderen de komende tijd en zaterdag helemaal. Rust eerst maar goed uit voordat je weer op route gaat. Je zult de komende tijd wel pijn in je gezicht krijgen, voor de afwisseling, van al dat gekwebbel.
    Maar het is een prachtig avontuur voor jullie geweest, met ondanks alle ontberingen, heel veel lol.
    En dat is wat een vakantie moet zijn.

    Ik wens jullie alvast een heel goede reis naar Europa en have fun the last hours of your journey.
    BIG HUG xxxxxx

  • 10 Augustus 2011 - 10:28

    P-chinees 10 Aug:

    P.S.
    Toen ik begon met schrijven was er nog niks.
    Ik ben klaar en wie was mij voor?? Juist ja.
    Hij was natuurlijk veel vlugger klaar met zijn verhaaltje!!
    Doeiiiiii

  • 10 Augustus 2011 - 14:15

    Mam Van Kim:

    Hey Nowell,
    Verhaaltjes worden steeds korter,ha,ha. Kom haast niet meer aan mijn huishoudelijke taken toe als jullie weer wat geschreven hebben. Goed dat je het zag van die portemonnee!!!
    Jammer dat de busreizen en het beschaafde plassen straks verleden tijd zijn. Alhoewel je zelf ook een gat in je broek kunt maken(idee?).
    Verder een heel prettige terug reis en geniet er nog ff van!

    P.s je weet het nog niet maar het slapen zaterdag gaat niet door, je vader en moeder hebben de hele dag visite afgesproken, zodat je lekker je verhaal kwijt kunt,ha,ha. Jammer he?

  • 10 Augustus 2011 - 14:33

    Martine:

    Wouw Nowell, held! Jammer dat je die vent geen klap meer hebt kunnen verkopen (a) Dat openkruis verhaal vond ik trouwens wel heel schokkend :s geniet nog van je laatste dagen daar!
    Liefs je mama xx

  • 10 Augustus 2011 - 17:29

    Mam:

    Ha mup,
    Wat een verhalen, jullie hebben heel wat meegemaakt, maar zo'n ervaring neemt niemand je meer af. Petje af voor jullie beiden. En voor jou wat betreft de hygiene een hele vette pluim.
    Doe geen extra verboden dingen in de city Ha Ha. Geniet nog van jullie laatste dagen en ik maak een vreugdedansje als jullie weer veilig in Nederland zijn.
    Have much fun dikke kus XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 10 Augustus 2011 - 19:30

    Riet:

    Haaaai Miss Frazier,
    Wat een allertie en een timing dat je die zakkenroller in de smiezen had. Ik ben echt trots op je Lellie, jammer dat je hem geen oplawaai hebt kunnen verkopen. Nog ff en jullie China toer is (helaas) ten einde. Het zal compleet afkicken worden van al die aangeleerde Chineese (vieze, vettige) gewoontes, anders hebben wij een vet probleem. Van jullie reisverslagen met alle avonturen heb ik intens genoten. Ik verheug me al op de verhalen over die P-, R-, K- en V-chinezen.
    Ik wens jullie een ontzettend gezellige laatste Chinadag vandaag en een goeie reis to Holland.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 Augustus 2011 - 09:46

    Riet:

    Tja meis,
    Nog ff en dan bes ze weer in dit regelandj. Eers nog Moskou, dan Amsterdam, dan Zeist woa ze hopelik lekker kens schloape vannach!!!! Doa ken ze auch ff aafkikke van wermte, zweite, drökte, hangwc's, veul reize, huweliksaanzeuke, fotomodel zeen, verwende poete, helle bedde en steul, en zeker van vieze, luidruchtige en vreche luu (chineze). Zunjig kump ze dan eindelik weer richting zuije en doa in Uermundj zulle ze blie zeen das ze dich weer zeen en heure. T muulke zal waal neet stil staon. Tot binnekort.
    Knufs, xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Rondtrekken door China met Kim

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Foto's

10 Augustus 2011

Laatste dagen in het vreemde China

03 Augustus 2011

Panda's :)

01 Augustus 2011

Computer says NO

22 Juli 2011

Rare mensen die Chinezen
Nowell

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 12206

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Thailand en Vietnam

09 Juli 2011 - 12 Augustus 2011

Rondtrekken door China met Kim

Landen bezocht: