Rare mensen die Chinezen - Reisverslag uit Shanghai, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu Rare mensen die Chinezen - Reisverslag uit Shanghai, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu

Rare mensen die Chinezen

Door: nowell

Blijf op de hoogte en volg Nowell

22 Juli 2011 | China, Shanghai

Ja het heeft even geduurd, maar daar is ie dan: de volgende update vanuit Shanghai :)

Na 4 drukke dagen in Beijing zijn we met de trein vertrokken naar Ji'nan. We kwamen daar om 11 uur 's avonds op het treinstation aan en toen moesten we nog met een taxi naar het hotel (wat we niet geboekt hadden, we gingen ervanuit dat er nog wel kamers waren :P). Die taxirit was een hele belevenis:P De taxichauffeur wilde een heel gesprek met ons voeren, maar hij sprak natuurlijk geen woord engels en wij geen woord chinees, dus dit was zowel voor ons als voor hem een zeer lachwekkende taxirit:P Op een gegeven moment reed er een andere taxi naast ons en onze chauffeur riep iets (over ons) naar de andere taxi en toen begonnen ze samen echt keihard te lachen! Waarschijnlijk heeft hij tegen die andere man iets gezegd van: 'Haha ik heb hier 2 touristen in m'n taxi die geen woord Chinees spreken, dus ik ga gewoon rondjes rijden voordat ik ze bij hun hotel afzet!' Het was in ieder geval de meest hilarische taxirit tot nu toe :P
Toen we eindelijk bij het hotel aangekomen waren, werd de taxi meteen omringd door het mannelijke hotel personeel die alleen maar 'You are beautiful' riepen.. nou ja zo voelden we ons ook, compleet bezweet met verwaaid haar en een rood hoofd.. zooooo beautiful:P rare jongens die Chinezen!
We kregen een grote kamer met 2 bedden en een eigen wc en douche. Het bed was echter keihard en vanaf 11 tot 2 's nachts konden we heerlijk genieten van dronken chinezen die karaoke deden, dus echt lekker sliepen we hier niet :P
We zijn hier maar 1 dag (2 nachten gebleven) en hebben die dag wat in een park rondgehangen. Het Five Dragon Pool Park. Hier zaten overal Chinezen, lekker met hun voeten in het water en aangezien het ontzettend warm was, hebben wij hun voorbeeld maar gevolgd. Dit hebben we volgehouden totdat het opeens begon te stortregenen! Dit duurde echter maar 20 min en toen was het weer droog (en nog net zo warm).
De volgende dag zijn we vroeg vertrokken om met de trein van 12 uur naar Qingdao te gaan. Dit liep echter iets anders dan gepland. Het was ontzettend druk bij het ticket office en na ongeveer 45min. in de rij te hebben gestaan, kregen we geen kaartjes! Die man zei gewoon: NO! Gelukkig was er een redelijk engels sprekend, chinees meisje dat wel wilde proberen om kaartjes voor ons te kopen, want zij moest zelf ook naar Qingdao. En haar lukte het wel! Alleen waren deze kaartjes voor de trein van half 3.. jeuj weer 3 uur wachten (hier worden we echt goed in :P) en we hadden nog niet ontbeten, dus we vergingen van de honger. Het meisje wat ons geholpen had met de tickets, wist wel een tentje om te gaan eten. Daar hebben we super lekkere noodles gegeten, onder dat we hoefden te betalen. Het meisje zei maar steeds: No, we are friends now, so I'll pay. We kregen zelfs nog een bak ijs :P
Eindelijk in Qingdao aangekomen, kregen we geen taxi naar ons hostel! Geen uitleg gewoon: No! en dan heel hard doorrijden. We snapten er helemaal niets van, totdat een jongen ons vertelde dat de taxi‘s alleen lange afstanden reden en we blijkbaar heel dicht bij het hostel waren Dat werd dus lopen met die zware backpacks. In het hostel aangekomen bleken er geen kamers meer vrij te zijn. alleen maar dorms met nog 8 andere mensen (allemaal chinezen). We waren moe en hadden geen zin om verder te lopen dus prima we doen het wel. Toen we in onze 'kamer' aankwamen, bleken de bedden gewoon keiharde matjes op de grond te zijn:O och ja het was maar voor 1 nacht, want de volgende dag zou er een kamer vrij komen. We waren van plan om vroeg te gaan slapen en dat lukte redelijk, totdat al die chinezen gingen slapen en allemaal, ja echt allemaal ook de meisjes, bleken te snurken. En niet een beetje snurken, maar echt abnormaal hard. Je kan je niet voorstellen wat een enorm geluid uit die kleine mensjes kan komen. Na een verschrikkelijke nacht, zijn we maar naar het strand gegaan en daar wat rond gelopen (in het water gaan was geen goed idee want het hele strand lag vol met zeewier) en hebbwen we een ticket geboekt voor de trein naar Shanghai.Ook dit ging naturlijk niet zo als gehoopt. De D trein (goedkopere snelle trein) was deze maand gecancelled en dus waren er alleen G treinen (zijn snelle, nieuwe treinen, maar deze was wel even meer dan 50 euro Maar een andere optie was er niet, dus ja toch maar boeken. De dag erna wilden we naar een strand meer naar het oosten, want dit zou schoner zijn. Maar raad eens? Het regende! Jaja ook hier in China rege het :P dus zijn we maar naar Underwaterworld gegaan :P,:P) doen. 's Avonds zijn we naar de Old Churge Lounge Bar gegaan en daar kwamen we eindelijk een paar niet chinezen tegen gekomen. Jaja zelfs een Australier;) De 19e vertrokken we met de trein naar ShanghaiWe hadden nu wel al een hostel geboekt dus daar hoefden we ons nu geen zorgen meer om te makenP Hier hebben we een kamer met een goed bed en geen lawaai van buiten! Eindelijk weer heerlijk geslapen!
Shanghai is een vrij drukke stad, met veel ’buitenlanders‘ Zakenmannetjes en ook mensen die vooral komen om te shoppen De eerste dag zijn we naar People’s park gegaan en daarna met de sightseeing tunnel onder The Bund door naar PudongDie tunnel was echt te raar voor woorden allemaal lichtjes en rare geluiden, echt iets wat alleen Chinezen kunnen bedenken In de wijk Pudong staat het World Financial Centre Dit is het hoogste gebouw in Shanghai en heeft het hoogste uitkijkpunt in de wereld Natuurlijk moesten ook wij hier geweest zijnMaar hoe dichterbij we kwamen, hoe nerveuzer ik werd. Het was toch wel erg hoog. De rij voor de kaartjes was super lang, maar wij konden zo doorlopen, want we hadden er al een gekocht. Met een lift die zo snel gingen dat je oren ervan dicht gingen zitten, gingen we naar 430 meter hoogte. Toen moesten we nog met een roltrap en nog een lift en toen waren we er: 474 meter hoogte! In het midden van de vloer bleken 2 rijen tegels naast elkaar van glas te zijn en ook de tegels aan beide zijkanten waren van glas. Om van de ene kant naar de andere te gaan, moest je dus over die glazen tegels. Een probleem.. ik durfde niet :P Ik kreeg heel wat aandacht elke keer als ik naar de andere kant van de hal wilde gaan. Ik durfde namelijk alleen over de balken te lopen, want daar kon ik niet naar beneden kijken en zelfs dan duurde het nog een eeuwigheid voor ik genoeg moed verzameld had om over te steken :P Kim liep van de ene kant naar de andere (zonder angst) en heeft met mijn camera allemaal foto's gemaakt, dus het is toch nog goed gekomen. Op een aantal zie je mij zelfs heel bang naar de grond kijken of net van de ene naar de andere kant oversteken met zo'n angstige uitdrukking :P Toen we lang genoeg daar boven rond gehangen hadden, zijn we een aantal verdiepingen lager gaan zitten om onze voeten te laten rusten voor we weer verder gingen lopen op zoek naar iets te eten. We zaten daar nog geen 2 minuten en toen stond er alweer een hele groep Chinezen (voornamelijk mannen) om ons heen, die met ons op de foto wilde. Ik weet niet hoeveel blanke mensen daar rondliepen, maar toch moesten wij weer op de foto. Ik weet niet wat we uitstralen, maar ze vinden ons hier helemaal geweldig:P We lijken wel beroemd, overal waar we lopen worden foto's gemaakt! Gevraagd en ongevraagd. Soms wordt het zelfs vervelend. Als we ergens zijn, waar we zelf ook dingen willen zien of als we iets niet kunnen vinden. Ze staan ons dan wat stom aan te staren en ipv ons te helpen, gaan ze foto's maken! Net of we aapjes in de dierentuin zijn! Chinezen kunnen sowieso flink irritant zijn en hun kinderen al helemaal. Gisteren gingen we naar het Shanghai Science & Technology Museum en die kinderen daar waren zo vervelend. Overal dringen ze voor (of de ouders duwen ze gewoon voor je in de rij) en ze zitten overal aan. Zij zijn ook echt stront verwend en die ouders straffen ze niet. Ook als je mensen op straat om hulp vraagt, doen ze net alsof ze dom zijn en negeren ze je gewoon, echt vervelend soms. Gelukkig zijn er altijd wel mensen (meestal jongeren) die je wel willen helpen.
Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen (het was kwart voor 11 toen ik wakker werd:O), want onze voetjes konden ons niet meer dragen. Daarna zijn we gaan ontbijten (of eigenlijk was het al lunch) en hebben we wat in de grote winkelstraat van Shanghai op een bankje gezeten om naar mensen te kijken. En ja ook hier zijn we weer een behoorlijk aantal keer op de foto gezet. Vandaag was dus een heerlijke relax dag(mag ook wel eens af en toe).
Morgen zouden we eigenlijk vertrekken naar Guilin, maar er waren alleen nog treinkaartjes beschikbaar voor de 24e, dus blijven we een dagje langer in Shanghai. Het was nog even afwachten of we uberhaupt een hardsleeper ticket zouden kunnen krijgen (anders hadden we 22 uur moeten zitten :O), maar het is gelukt! En ze bleken ook geen 95,- euro te kosten, zoals het meisje van het hostel gisteren zei, maar 34,- euro. Dat is toch wel even een heel groot verschil. Dus we gaan met een slaaptrein, ik ben eens benieuwd. We delen onze cabine met nog 4 andere mensen en slapen in stapelbedden, weer een hele ervaring :P We vertrekken hier om 5 uur 's middags ofzo en komen daar om 3 uur 's middags de volgende dag aan. Na Guilin en een plaatsje wat er 1 uur met de bus vanaf ligt waar we ook een paar dagen heen gaan, gaan we naar Chengdu, naar de panda's!!! Ik heb er nu al zin in, eindelijk panda's zien. Mensen lopen hier ook allemaal met panda shirts :P super grappig, ik denk dat ik er ook een ga kopen, die zie je in Nederland namelijk niet (de shirts en de panda's ;))
Het weer hier is nog steeds super warm, maar hier in Shanghai hangt minder smog, dus worden we langzaam aan toch ook een beetje bruin ;)

Nou dit was het wel weer voor vandaag, ik krijg pijn in m'n polsen van het typen en ik heb honger:P
En hoe is het in Nederland? Het regent vast nog steeds :P Verder nog belangrijk nieuws dat ik gemist heb?
En voor diegene die mij heel erg missen, het zijn nog 21 dagen en dan kom ik al weer terug (die 2 weken zijn echt omgevlogen:O)

Groetjes en tot de volgende update!! xx nowell

p.s. Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties, is fijn om zo toch wat van thuis te horen :)

• 22 Juli 2011 - 12:26

Laura:

he nowell!! en kim natuurlijk ook :) goed om te lezen dat jullie t zo naar jullie zin hebben! je moet wel wat doen aan die glazen-vloer-angst hoor, of je moet erg lachwekkende foto's willen hebben natuurlijk :P ben heel benieuwd naar je volgende verhaal! hoop wel dat de slaapgelegenheden wat fijner worden, met bedden die ook werkelijk te beslapen zijn etc... en de panda's, daar moet je veel fotos van nemen! en gewoon zo'n shirt kopen, t is vakantie dus je geeft toch veel te veel geld uit, kan dat shirt er ook nog wel bij. overigens moet je sowieso fotos maken en als je terug bent een hele dag uittrekken om mij alles te vertellen en alles te laten zien ;-)
    hier (friesland) is t vooralsnog al een paar dagen mooi weer, nu waait t wel wat hard maar het is nog steeds droog. geloof dat t in andere delen van nederland wel anders is...
    ik zit hier met mn pootje omhoog, een of andere rare ontsteking onder mn voet. de huisarts heeft me vanochtend mishandeld (volgens mn moeder kan ik heel hard gillen (die zat in de wachtkamer)) en n penecilinekuur gegeven. als t niet snel beter word stuurt ie me naar de chirurg, ben je mooi klaar mee :P maargoed, inmiddels in de kleren van mams (ik zou wel 1 nachtje blijven) zit ik hier ws een hele week!
    meiden, geniet van t mooie weer en ook van de afkoelende bui zo af en toe! en geniet ook beetje van de aandacht ;-)

liefs, laura

• 22 Juli 2011 - 13:13

Martine/mama:

Wouw wat een verhaal! Klinkt weer super vet allemaal, oke, de slapeloze nachten misschien wat minder :p veel plezier bij de panda's!!
    Liefs

• 22 Juli 2011 - 22:21

Mam:

Hoi Mup ,
    Wat een verhalen. ben zo benieuwd naar foto's. Waarom zijn jullie toch zo'n bezienswaardigheid??
    Die gekke chinezen, maar leuk dat jullie het zo fijn hebben.
    Hier gaat alles zijn gangetje en je kleine broertje zit nu in Renesse.
    Doe de panda's knuffelen van mij en smokkel er eentje mee naar huis ha ha.
    Dikke knuffel mamXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 23 Juli 2011 - 06:14

Moeder Van Kim:

Heeeej Nowell,
    Weer een prachtig verhaal geschreven!! We zijn trots op jullie, zeker om dat je toch ook je hoogtevrees moest zien te overwinnen. En Kim maar lachen zeker. Je mag zo'n Chinees best een keer een mep verkopen hoor als ze weer eens voordringen in de rij. (Ook die kindertjes, geef niks, jullie kunnen toch harder lopen). Met die trein gaat het helemaal goed komen, wel je oordoppen mee nemen.
    Nou, nog veel plezier en geniet ze.
    P.s en blijf goed op elkaar passen.

• 23 Juli 2011 - 06:59

P-chinees 23 Juli:

Hi meissie.
    Poeheii. Wat kunnen jullie schrijven. Super leuk al die belevenissen. Wat knap dat je toch op die hoge toren bent geweest. Ik weet heel goed hoe dat eruit ziet. Hans heeft hoogtevrees en dat is voor iemand die dat niet heeft best weleens lachwekkend. Ik hoop voor je dat je niet in de krant komt met je smoeltje. Wat is er toch te zien aan jullie. Steeds weer op de foto. Irritant. Lijkt wel Big Brother watching you. Toch maar waterpistooltjes vragen aan al die 'fotograven' voor de snurkers. Ik wens jullie 'fijne' treinreis van 22 uur en hoop dat het niet al te warm is om te reizen.
    Hier valt het weer best mee. Het regent af en toe. Een flinke bui en that 's it. Als je in een tentje op de camping zit is dat ff minder natuurlijk. Ik heb er in ieder geval geen last van. Dikke knuffel en heel veel plezier jullie twee.

• 23 Juli 2011 - 20:30

Riet:

Jeetje Nowell, wat een verhalen, kan me voorstellen dat je pijn aan je polsen kreeg. Ze zijn wel heel erg leuk om te lezen en jullie hebben al heel wat meegemaakt. Vind het heel erg dapper van je dat je toch op het hoogste uitkijkpunt van de wereld bent geweest, Chapeau!! En laat je niet wegduwen van die brutale ukkepukken, duw maar terug dan moeten ze maar betere manieren leren. Ben benieuwd hoe de treinreis van 22 uur gaat verlopen op een 'hardsleeper", ik hoop voor jullie dat ie niet te "hard" is. Hopelijk zijn die ander 4 medereizigers géén Chinezen, want anders doen jullie geen oog dicht of hebben jullie inmiddels oordopjes???? Op naar het volgende avontuur en de pandabeertjes.
    Take care, big hug, xxx

• 24 Juli 2011 - 13:13

John:

hallo nowell, waal un geweldige belevenis denk ich zover weg kiek mer oet mit teveul ries ete anders krieg ze auch schpleetauge van t duje hahaha fijn fekansie ze u2 greetz john

• 28 Juli 2011 - 18:10

Riet:

Hoi meissie(s), wie is t der mit, alles good verlaope tot noe toe? Ich hub van mamma begrepen dat ger de reis van 22 oer euverleaf hub. En auch das ze flink verkoue bus (gewaes) van al dae airko. Ich hoop das ze unne flinke boest vitamine C hubs genomme en dat de kou wied veurbie is. Noe al langzaamaan richting panda's of nog neet? Hub al ein tiedje niks meer vernomme. Hou uch taai!! Greetz, XX

• 31 Juli 2011 - 10:47

Maureen:

Ha lieverd! Heb net pas je verslag gelezen, eigenlijk voor gelezen aan leon!!!

Ha lieverd! Heb net pas je verslag gelezen! Eigenlijk voor gelezen aan leon! Moest je de groetjes doen en zeggen datie nog steeds even gek is!!! Nou bij deze DE GROETEN van meneeer van Hees!!
    Het is leuk om te lezen! Het lijkt me n hele belevenis! Als jullie terug komen moeten jullie afkikken
    kwa aandacht!!! Geniet van de panda''s!! Dat lijkt me echt super!!!! Nog veel plezier en tot over 2 weken!!! Dikke knuffel en X van tijger en meentje!!!!!!