Computer says NO - Reisverslag uit Chengdu, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu Computer says NO - Reisverslag uit Chengdu, China van Nowell Gugten - WaarBenJij.nu

Computer says NO

Door: nowell

Blijf op de hoogte en volg Nowell

01 Augustus 2011 | China, Chengdu

Ni-hao allemaal!

Kennen jullie Little Brittain? Zo niet, dan moet je het even opzoeken. Zoek op 'Little Brittain, computer says no'. Dat is precies wat ons hier elke keer overkomt als we oa een treinkaartje willen kopen! Ik zal het even uitleggen.
Het begon in Ji'nan waar we een kaartje voor Qingdao wilde kopen. Toen Kim eindelijk (na 45min) aan de beurt was, keek die man haar aan en zei: NO! Toen wilde we in Qingdao een treinkaartje kopen naar Shanghai. We wilden graag een kaartje voor een D-trein en toen we dat die man achter het loket duidelijk gemaakt hadden, keek die in de computer en zei hij doodleuk NO! Er waren alleen nog maar G-treinkaartjes beschikbaar (die verschrikkelijk duur waren). Goed doe die dan maar. Toen in Shanghai wilde graag een treinkaartje naar Guilin. Omdat het de vorige keren niet zo soepel ging bij het treinstation zelf, leek het ons beter om via het hostel een kaartje te regelen. Volgens een van de meisjes van het hostel waren er alleen nog maar softsleepers beschikbaar en die kostte 950 yuan. We vroegen haar naar hardsleepers, ze keek in de computer en zei: NO, not available. Aangezien we dit een beetje duur vonden, zouden we er even over nadenken. Een dag later gingen we het opnieuw proberen, dan maar een duur kaartje. We vroegen een (ander) meisje of ze die kaartjes kon boeken, ze keek naar de computer en zei doodleuk No, there aren't anymore sleepers, only seats! Ja dus niet! Uiteindelijk bleken er toch nog hardsleepers te zijn, maar dan een dag later, nou prima dan.
Dus wij 22 uur in de trein met een stel Chinezen. Nou een hele belevenis! Die Chinezen eten de hele dag en nacht door. En mochten ze dan een moment niet eten, dan slapen ze. En het maakt niet uit wat ze doen, ze maken altijd geluid. Of ze praten heel hard, ze slurpen, smaken of snurken! Daarbij was de wc smerig en was ik super verkouden, dus heb ik maar 3 uurtjes geslapen en me voornamelijk geirriteerd aan die Chinezen (echt ik begin ze goed zat te worden). Toen kwamen we in Guilin aan. Dit bleek echt ontzettend toeristisch te zijn! Na 10 min lopen, waren we al 3x aangesproken door een of andere Chinees die ons een tour met de boot naar Yangshou wilde aansmeren. Verder waren er overal (en dan bedoel ik echt overal) kraampjes die precies dezelfde shit verkochten en overal taxi mannetjes die riepen: Hello, taxi, taxi, hello? We're you from? Taxi, hello? We wisten meteen, hier willen we zo snel mogelijk weg! Uiteindelijk hebben we er 6! dagen gezeten. Na een nacht slapen (wat overigens wel goed ging, we hadden een chille kamer), gingen we een treinkaartje boeken omdat we we dachten: als we er op tijd bij zijn, komt het wel goed. Well, think again! De eerste paar 'boekingskantoren' waar we ingingen, boekten ze alleen vliegtickets. Uiteindelijk hadden we er een gevonden, maar die man sprak geen engels. Toen we iemand geregeld hadden die engels sprak, vroegen we om een treinticket van Guilin naar Chengdu. Die man keek naar z'n computer, zei wat tegen de engels sprekende Chinees en die zei doodleuk: Sorry, no sleepers! Ja daaaaag!! Aangezien we elke keer wel gewoon een ticket hebben gekregen, konden we niet geloven dat het waar was en dat hebben we dan ook gezegd. Die man keek een beetje vreemd, maar hij zou het nog eens navragen, maar weer No sleepers available. Okay dan zoeken we wel verder. Volgende office: Sorry no tickets available for 10 days. 10 dagen!! dat kun je niet menen. Er waren wel vliegtickets verkrijgbaar: 970 yuan. Nou we denken er nog wel even over na. Zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo frustrerend allemaal. We hadden het echt compleet gehad. Toen we het treinstation gingen zoeken, zijn we verdwaald en toen zijn we maar met de taxi terug gegaan naar het hostel. Daar hebben we nog maar eens gevraagd voor een treinticket en wat bleek: Ze hadden gewoon 2 hardsleepers. Echt ik was het liefst terug gegaan naar dat mannetje van het eerste boekingskantoor en hem een klap verkocht. De trein waar we mee gingen had alleen geen airco en de reis zou 25 uur duren. Nou goed dan, we moesten daar weg. Een paar dagen later wilde we alvast een kaartje regelen van Chengdu naar Xi'an, we vroegen het en raad eens: No tickets available! We gaan dus nu hier in Chengdu maar weer een poging wagen via het hostel. Het is tot nu toe nog altijd gelukt dus er is nog hoop.
Zo nu even genoeg gezeurd:P verder met Guilin.
We hebben in Guilin 2 tours gedaan. De eerste dag zijn we met de boot naar Yangshou gegaan, via de Li River (ofzoiets:P) Die tocht duurde 4,5 uur en we kwamen langs allerlei bergen. Het landschap was echt heel mooi, maar die hele reis was zo toeristisch. Op die boot was het vechten voor een plaats bij de railing zodat je ook echt iets kon zien en wat foto's kon maken. En de boten reden gewoon in een rechte lijn met zo'n 20 stuks (wat we konden zien ten minste) over de rivier, niks peacefull, maar ergerlijk! Daarbij hadden we een gids die z'n mond niet hield en echt een hele irritante stem had. Om half 12 kregen we lunch of iets wat daar op moest lijken. Dat eten stond volgens mij al al die tijd op de boot en was dus gewoon koud en op een gegeven moment werd gewoon alles opgeruimd, inclusief je eigen bord, of je nou klaar was of niet. Toen we eindelijk van die boot af waren, was het tijd om Yangshou te verkennen. Ook dit was vet toeristisch, misschien nog wel erger dan Guilin. Het was dan ook het beste om naar het platteland te gaan en daar met een bamboobootje over weer een andere rivier te varen. Maar we hadden wel even genoeg boten en toeristen gezien, dus nee laat maar. Daar hebben een park rondgelopen (echt parken worden onze specialiteit) en mensen gekeken. Lekker rustig en aangezien je al zweette als je gewoon rustig op een bankje zat, vonden we het niet nodig nog iets actiefs te gaan doen :P
De volgende dag gingen we naar de rijstvelden. Daar gingen we heen met een tourbus, halverwege ofzo moesten we overstappen naar een lokale bus. Echt doodsangsten uitgestaan! Een andere bus inhalen op een berg (gaat ontzettend langzaam) terwijl er een bocht nadert en je niet kunt zien wat er om die bocht zit, is niet goed voor je hart! :P En maar toeteren zo van Ik kom er aan en jij moet aan de kant. Helaas doen ze dat allemaal dus tja dat werkt niet echt:P Nou toen we dat overleefd hadden, kwamen we in een dorpje waar ik gewoon 2x over zo'n super enge wiebel hangbrug ben moeten lopen. Wat er natuurlijk weer hilarisch uitzag en ik weer heel wat aandacht mee trok (ben zelfs nog op de foto gezet door een jongen omdat hij mijn blik onbetaalbaar vond, nou ik vond het minder leuk :P). Toen weer verder met de bus (nog meer angst) en toen waren we er eindelijk, of nou ja we waren aan de voet van de berg. We moesten nog zo'n 20 min lopen tot de top. Ja mooi niet dus, dat bleek meer een uur te zijn! En dat op het heetst van de dag, 36 graden en alleen maar trappen. Echt ik kan straks geen trap meer zien :P Maar eenmaal boven aangekomen, bleek het wel echt de moeite waard te zijn. Zeker toen we een plekje hadden gevonden zonder mensen en waar we dus even heerlijk alleen over de rijstvelden uit konden kijken en van het uitzicht konden genieten:) 's avonds terug in het hostel kwamen we de nederlandse jongens tegen die we in het hostel in Shanghai gesproken hadden. Echt hoe toevallig, maar wel gezellig.
De volgende morgen heerlijk uitgeslapen en na dus weer zo'n frustrerende zoektocht naar een treinkaartje, zijn we maar gaan zwemmen in het hotel tegen over ons. Dit beviel zo goed dat we de volgende dag maar weer zijn gaan zwemmen. Het was gewoon te warm om iets te ondernemen en we moesten ons mentaal voorbereiden op de treinreis van 25 uur!! :P
Volgens de thermometer was het maar liefst 43 graden! in de trein :P maar we hadden een bed en een ventilator ( je wil niet weten hoe smerig die was) en de ramen stonden open, dus er kwam genoeg 'frisse lucht' naar binnen. Och ja, verstand op nul en doorgaan. En ik heb in deze trein beter geslapen dan in die andere. Er waren veel jonge meisjes in de trein, die maken gelukkig niet zoveel smerige geluiden en kijken ook niet vies, dus dat scheelt :P Mijn rug zit nu wel echt helemaal vast, dus de fysiotherapeut is vast heel blij met me na de vakantie :P maar goed, veel blijven lopen en dan gaat het best goed.
In Guilin heb ik ook allemaal rare bultjes op m'n benen en armen gekregen, jaja bedbeestjes!! jeujj.. het zou ook niet zo zijn :P en na de treinreis zijn er ook gewoon 8 nieuwe bijgekomen, ik zit nu op 24! and still counting :P maar anti-histaminica tegen de jeuk en dan gaat het vanzelf over :P
Hier in Chengdu hebben we wel een chill hostel dus dat scheelt. En hier zijn natuurlijk de panda's!! (waar we ook echt voor komen) Die stomme beren hebben een hoop goed te maken, dus ik hoop dat ze het waard zijn ;)
Hm volgens mij heb ik nu wel genoeg getypt en daarbij zijn m'n muntjes op dus ik moet wel stoppen :P
Tot de volgende update en ik beloof dat die wat optimistischer is dan deze :P
Nog maar 2 weken en dan ben ik alweer terug, kan het gewoon niet geloven. Het is echt zo snel gegaan!
Hopelijk is het wel een beetje goed weer als ik weer terug ben, anders ga ik weer weg :P

Groetjes en tot de volgende update!
xx nowell

ps ik weet dat jullie graag foto's willen, maar uploaden gaat niet. Computers zijn te traag of bevatten virussen en dus is het niet veilig om je kaart er aan te hangen! Ze komen er wel op als ik terug ben!

  • 01 Augustus 2011 - 13:51

    Mam:

    Ha mup,
    Heb net het verhaal van Kim gelezen en dacht even kijken of Lellie iets geschreven heeft.
    Je hebt wel heel wat moeten bijstellen aan de hygiëne en hoogtevrees mijn complimenten.
    Verder hoor ik ondanks het gemopper op die K... chinezen dat het nog steeds naar jullie zin is.
    Dat is wel belangrijk ik hoop dat de panda's de moeite waard zijn. Over 2 wk is het weer afgelopen dat zal afkicken worden maar IK ben blij dat ik je weer zie.
    Ik hoop dat de bedbeestjes nu hun hoogtepunt hebben bereikt.
    Have much fun en take care.
    Liefs en knuf mam xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 01 Augustus 2011 - 15:41

    Maureen:

    Ha lieverd! Ik heb de reisverslagen achter elkaar! Erg leuk!! In little britain is computer says no best grappig!!!! Voor jullie niet!!!! Je moet je grenzen behoorlijk verleggen!! Knap hoe je ermee omgaat!! Hoop dat de pandaas veel goed maken!! Poeh krijg weer ff een opvlieger!! Heb net met Marthe cakejes gebakken!! Wat moet ik voor jouw bakken als je terug komt? Ben blij als je weer terug bent!! Ik mis je echt wel!! Geniet nog maar van die rare poepchinezen!! Ben beniewd naar de foto s en de rest van de verhalen!!! Heel veel liefs en een dikke knuffel van ons 2 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Augustus 2011 - 10:02

    P-chinees 2 Aug:

    Hoi meissie.
    Wat n verhalen van jullie. Super leuk om te lezen. Ik kom net terug van mijn peutje. Ben dan even niet echt blij. Ik vroeg me al af hoe jij dat doet met je rug op die harde 'bedden'. Dat weet ik nu. Zwemmen als dat lukt en veel lopen. Dat gaat lukken. En dan die bugs. Ik krijg al overal jeuk als ik het lees, brrrrr. En dan nog een treinreis op het programma staan. Jullie hebben er heel wat voor over om die stomme beren te zien. Knap. De zeep zonder water zal wel zijn dienst doen!!!
    Tussen de regels door lees ik dat jullie veel plezier hebben, ondanks de irritaties. Humor is altijd de beste medicijn. En ik kan het weten.
    Dikke knuffel en doeiiiii tot de volgende keer.

  • 02 Augustus 2011 - 13:26

    Mam Van Kim:

    Hey there,
    Had je verhaal gisteren al gelezen maar het was weer an de korte kant, ha,ha.
    Als het goed is zijn jullie bij de panda's geweest, heb je er eentje mee kunnen smokkelen? Voor mij ook een? Hier is het nu eindelijk ook een beetje lekker weer en kan er ff buitengezeten worden. Ben jij ook zo blond geworden?
    Jammer van de foto's, heb je alsnog je foto toestel kun je ze nu niet laten zien!
    Hier komt een wespenplaag aan als het goed is, ga je gewoon weer door met beestjes.
    Nog heel veel plezier en blijf op elkaar passen.
    groetjes.
    P.s. zou je tante Maureen weten wat ze voor mij moet bakken? Maak niet uit, ik lus alles!!

  • 02 Augustus 2011 - 16:48

    Fleur:

    Nou zeg, wat maak jij veel dingen mee haha!
    Ik heb net alledrie je reisverslagen gelezen bij Maureen.
    Ik heb wel moeten lachen, maar ik kan me voorstellen dat jullie het minder grappig vinden..
    De panda's lijken me echt een hoogtepunt! Alvast veel plezier!
    xx fleur

  • 02 Augustus 2011 - 21:11

    Riet:

    Hey Lellie,
    Jullie hebben weer voor heel wat leesstof gezorgd.
    Na het lezen van jullie ervaringen begint het me steeds duidelijker te worden waar die benamingen als poepchinees en rare chinees vandaan komen. Poep-chinees wist ik al (in the open air schijtende kinderen) en Rare-chinees van al die vreemde gewoontes die ze erop na houden. En dan heb je natuurlijk ook nog hele stammen K.....chinezen!!!! Wat ik ook zeker NOOIT zal doen is een chinese, oftewel Made in Taiwan computer of laptop kopen. Tis allemaal nep, zijn veel te traag en geven je verkeerde informatie haha.
    Hopelijk heb je nog wat anti-histaminicum over als je weer terug komt. Hier in dit kikkerland verwachten ze een wespen- en muggenplaag in de komende weken, dus mogelijk nog meer bulten.
    Ben een beetje de tel kwijt, maar ik denk dat jullie vandaag (woensdag 3 aug.) naar de beren gaan. Maak er maar een knuffeldag van, het schijnt dat je vier knuffels per dag nodig hebt om te overleven.
    Enjoy and a big hug, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Rondtrekken door China met Kim

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Foto's

10 Augustus 2011

Laatste dagen in het vreemde China

03 Augustus 2011

Panda's :)

01 Augustus 2011

Computer says NO

22 Juli 2011

Rare mensen die Chinezen
Nowell

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 12208

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Thailand en Vietnam

09 Juli 2011 - 12 Augustus 2011

Rondtrekken door China met Kim

Landen bezocht: